Cuvinte vii… hule despre reincarnare

Sanctificarea lui bOCA … Sa-l ia ai lui…
“cartea”  Cuvinte vii, pagina 271 (preluata in “Talantii imparatiei“) –  la capitolul “108 – Taina lui Ilie şi Ioan” – se “intreaba” despre reincarnare si contine hule in loc de raspunsuri, pe care le-ar fi putut da pana si copiii de la gradinita.

Desi folosita – prin citare pe sarite – pentru a argumenta ca boca combatea reincarnarea, predica din 14 decembrie 1949 (blestematul an al caderii sale) este o hula de la un capat la altul.

Analiza a fost facuta la https://888adevarul8despre8arsenieboca8.wordpress.com/dreptul-canonic-ortodox/a-despre-ortodoxia-neindoielnica-a-credintei-celui-despre-care-se-trateaza/h-din-invataturile-pagane-scrise-ale-parintelui-arsenie-boca/ de parintele Gheorghe Anitulesei in luna mai 2015.

semnul

Cu scarba redau mai jos acea “predica” – subliniind doar locurile unde varza este mai infoiata:

<< Unii din ucenici totusi au retinut cuvântul lui Iisus despre înviere, care i-a scapat lui Petru, si se întrebau între ei: „ce poate sa însemneze a învia din morti ?” Si nu gaseau cu ce sa se dumireasca decât cu ce auzisera de pe la carturari; deci L-au întrebat pe Iisus: „Pentru ce spun carturarii ca trebuie sa vie mai întâi Ilie ?”

– Se vede ca Iisus provocase în sufletul carturarilor întrebarile îndoielilor ultime, care i-au determinat sa ispiteasca Scripturile cu deadinsul. Ei asteptau pe Ilie, potrivit proorociei lui Maleahi 3,1, care sa le confirme pe Mesia. Si a raspuns Iisus: „Adevarat, Ilie venind întâi, va rândui toate… Dar va spun ca Ilie a si venit, si au facut cu el ce-au vrut – dupa cum e scris pentru dânsul.’

îngerul Gavriil, vestindu-i Zahariei nasterea unui prunc – pe care-l cerea în rugaciune – preciza: „El va merge înaintea Domnului, cu duhul si puterea lui Ilie” (Luca 1,17). Fiul Zahariei stim ca a fost Ioan Botezatorul. (Cine stie, daca tatal sau ar fi stiut ca pentru copilul acesta va avea sa moara ucis între templu si altar, oare l-ar mai fi cerut ? – E o rânduiala ca noi nu stim viitorul: am zadarnici rânduieli providentiale.)
Dar Ioan era reîntruparea lui Ilie ?Cu duhul si puterea lui Ilie” n-ar putea merge si altcineva, de pilda Ioan ? A fost un singur suflet, o data în Ilie, a doua oara în Ioan ? Ar fi prin urmare vieti succesive ?
„Reîncarnarea” ar avea baze în Revelatie ?
Astea-s întrebarile si misterul.
Când Ioan a trimis din temnita o întrebare lui Iisus, cu prilejul acesta Iisus a mai precizat despre Ioan: „Ce-ati iesit sa vedeti ? – un prooroc ? Da, zic voua, si mai mult decât un prooroc. Caci el este acela de care s-a scris: «Iata eu trimit înaintea fetii tale pe îngerul meu, care va pregati calea Ta înaintea Ta»”. Deci Ioan era Ilie sau era înger; sau Ilie era înger ?
Daca dupa înviere toti vom fi ca îngerii, atunci rapirea lui Ilie la Cer sa fi fost cauza transformarii (stramutarii – desi nu corespunde nici cuvântul acesta -) unui om în înger ?
îngerii si oamenii sunt ordine distincte. Dogmatic.
Dar daca Dumnezeu poate si din pietre sa faca fii lui Avraam, sau pe magarita lui Balaam sa vorbeasca omeneste ? – Cine-I poate pune hotare ? Ca nu putea sa fie înger mai înainte de aceea ne stau marturie si cuvintele lui Iacov: „Ilie, om pacatos asemenea noua a fost, dar cu rugaciune s-a rugat…” (Iacov 5,17). Dar ce mai întelegem atunci prin „înger” ?
întâi întelegem fapturile ceresti, cetele îngerilor. Al doilea înteles e cel de „trimis” al lui Dumnezeu – cu o misiune. Pentru acest al doilea înteles gasim la Maleahi ca si preotii sunt numiti îngeri, când zice: „Buzele preotului cuprind stiinta si din gura lui cautam sa iasa învatatura, caci el îngerul Domnului Savaot este (Maleahi 2,7).
Dar în ce priveste pe Ioan Botezatorul, echivalenta înger = trimis, începe sa nu mai fie multumitoare. Cuvintele; „Iata Eu trimit pe îngerul Meu înaintea fetei Tale“, ar fi stirbite din înteles. Apoi, la Schimbarea la Fata a Domnului, vin de fata si vorbesc cu Iisus, Moise si cu Ilie. Moise din iad. Ilie – din Raiu sau din iad ? Daca consideram pe Ilie independent de Ioan, atunci a venit din Rai. Daca Ioan era Ilie, atunci stim din Predanie ca Ioan a fost înaintemergator al Domnului si în iad; în cazul acesta si Ilie a venit din iad.
Ca Ioan a fost înger, sau era Ilie transformat de Rai în înger, ramâne iarasi o întrebare: de ce Ioan e reprezentat în icoane de Biserica veche, îndata dupa taierea capului (si cu el pe tava Irodiadei) printr-un Ioan cu aripi: – semnele firii îngeresti ?
Deci îngerii pot reveni pe pamânt în trupuri pamântesti, ori de câte ori sunt trimisi ? Reîncarnarea lor (desi numai unul, Ilie sau Ioan pune „problema” asa, – ca sa nu generalizam), nu mai e propriu-zis doctrina indiana a reîncarnarii.

Reîncarnarea se refera la oameni, – si deosebirea dintre om si înger e o deosebire de natura, nu numai de desavârsire -, deci oamenii, fortati de karma, trebuie sa se renasca în vieti succesive, sa-si ispaseasca, fara sa stie, vinovatii din vietile trecute, pânâ când, învatând sa se dezlipeasca de dorinta vietii, nu mai contracta legaturi care sa-i reclame, prin karma, la ispasiri. Purificarea aceasta, aceasta „mântuire” indiana se face automat si necesita pentru un suflet perioade de zeci de mii de ani. E o teorie a „mântuirii“, dar nu e mântuirea.
Daca doctrina aceasta ar exprima adevarul, toata iconomia mântuirii omului, descoperita noua prin Hristos, ar fi inutila. Mântuirea era automata. însasi venirea lui Iisus n-ar mai fi avut rost.
Dar, fiindca a venit Iisus si a pus cu adevarat problema mântuirii omului, reîncarnarea – „mântuirea” automata – nu are nici o baza în Revelatie. Mai spune ceva si sfântul Pavel – deci tot Revelatia -: „.., este rânduit oamenilor o data sa moara, iar dupa aceea sa fie judecata” (Evrei 9,27), deci nu e rânduit sa fie vieti succesive întrerupte de moarte.
Cu Ilie înca nu s-a terminat. El e prevazut, ca Ilie, înaintemergator, dar al zilei celei înfricosate a Domnului, pe la coptul neghineipamântului: „Iata Eu va trimit pe Ilie proorocul înainte de a veni ziua Domnului, cea mare si înfricosata” (Matei 3,23).
* *
Lasat-am întrebarile sa se ciocneasca de toate stavilarele tainei si sa-si dovedeasca zadarnicia, izbindu-se de limitele îngaduitului.
Dincolo este împaratia marilor taine ale existentii.
Dumnezeu tine ascunse în mister rânduieli nestiute de îngeri si oameni.
Poate ca, gândindu-Se la aceste taine ale Tatalui, si vorbindu-le foarte de departe cu câtiva ucenici, Iisus s-a transfigurat si transpus în mister pâna la asa masura ca, venind apoi la ceilalti ucenici si la multime, pe care i-a gasit aproape certându-se, „toti s-au înfiorat si au alergat sa I se închine.
Despre asa ceva nu avem stire sa se mai fi întâmplat.
Poate ca ei au dezlegat „înfiorându-se si închinându-se” cel mai bun raspuns, vrednic de împaratia marilor Taine. >>

Advertisements

3 thoughts on “Cuvinte vii… hule despre reincarnare

  1. Aşa cum un om are duhul lui de om, dar poate fi în acelaşi timp posedat şi de duhurile rele – îngerii căzuţi – sau poate primi pe Duhul Sfant prin botez (dacă îşi mărturiseşte credinţa în Hristos, Fiul lui Dumnezeu), tot aşa poate primi şi duhul unui alt om, dar numai al unui om care s-a ridicat la cer în trup (devenind asemenea îngerilor), respectiv: al lui Ilie, Enoh şi chiar al lui Ioan Evanghelistul.
    Dar să nu uităm că şi Iisus a fost şi om când s-a ridicat la cer.

    Like

    1. Sper ca unii credinciosi nu se fac partasi concluziei dvs. si a celui pe care-l … indragiti, care vreti sa convingeti ca “FIUL se GANDEA la TAINELE TATALUI” … ca tot OMUL (hula nu este a mea). Mai ales ca discutia avea loc imediat a fost dupa schimbarea la fatza – care se pare ca inca nu a dovedit tuturor dumnezeirea “omului ce s-a ridicat la cer”. De ce introduceti aici dileme absurde si neavenite, cum facea si indragitul dvs.? Probabil deoarece aveti acelasi duh.
      In al doilea rand, citati expresia : “doctrina aceasta [a reîncarnării]” INDIENE; DOAR LA CEA INDIANA se refera , ca NU CORESPUNDE SITUATIEI lui Ilie si Ioan.
      Asa ca par. Anitulesei a comentat corect pasajul acesta:
      “Deci îngerii pot reveni pe pământ în trupuri pământeşti, ori de câte ori ‎sunt trimişi ? Reîncarnarea lor (deşi numai unul, Ilie sau Ioan pune „problema” ‎aşa, – ca să nu generalizăm), nu mai e propriu-zis doctrina indiană a ‎reîncarnării”
      , spunand parintele Anitulesei: după cum vedem Părintele Arsenie nu propovăduia reîncarnarea indiană, cel puțin la arătare fiind preot Ortodox, ci doctrina arseniană a reîncarnării lui Ilie ca o excepție și a întrupării îngerilor, înățătură ce iar aduce aminte de Origen.
      P.S. sunt un Marius ce cauta duhul lui Mihail; dvs. nu cred ca sunteti Ioan de pe forumul saccsiv- ex https://saccsiv.wordpress.com/2015/05/03/sfantul-ignatie-briancianinov-despre-mantuirea-necredinciosilor/#comment-266442

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s