bOCA – fenomenal

 Avea darul citirii omului. Citea caracterul omului dupa chip. A CASTIGAT ASTFEL POPULARITATE, PANA LA CURTEA REGALA, unde a fost chemat pentru stiinta sa. IERARHIA CLERICALA L-A CRITICAT PENTRU ACESTE SUPRALICITARI ale darului sau. L-a criticat si pentru succesul sau public. APAREA IN FATA MULTIMILOR IMBRACAT IN VESMINTE ALBE, vorbea cu duh, multimea era cucerita, fascinata. Starnea gelozia unor confrati…

formula-as.ro/2009/892
Unii sunt convinsi ca parintele putea intra si iesi prin orice usa zidita, asa cum putea calatori nestingherit prin aer, fiind prezent deopotriva in temnita de la Canal, dar si la inmormantarea mamei sale, din comuna Vata de Sus, aflata in apropiere de Apuseni

. ALTII SE INDOIESC, CONSIDERAND CA TOATE ACESTEA SUNT EXAGERARI VENITE DIN IDOLATRIE SI NALUCIRE SENTIMENTALA

; ca sfintenia parintelui nu mai avea nevoie de asemenea EFUZIUNI PATETICE DE ADMIRATIE SI PIETISM

. […] Ceea ce stim cu siguranta este ca parintele Arsenie avea darul “inainte-vederii”, dar NICIODATA NU FACEA DIN ASTA PRILEJ DE UIMIRE SI DE SPECTACOL printre credinciosi.

IMI SPUNEA MAICA STARETA, ANUL ACESTA, IN IULIE, cand am stat doua zile la manastire, ca vin foarte multi oameni cu carje, ajutati, si stau si se roaga si dupa asta isi LASA CARJELE ACOLO, SE INSANATOSESC! [Zoe Daian, nepoata lu’ BOCA- psiholog din Timisoara]

formula-as.ro/2009/886
Ii parea bine cand ii vedea pe ardeleni ca-l cauta, ca lui i-a placut mult la Sambata. STATI NUMAI SA VEDETI CE SCRIE LA ZIAR DE DANSUL”, mai zice batrana si dispare in spatele portii inalte, ca sa apara dupa o vreme cu mai multe articole decupate din revista… “Formula AS”, articole despre Parintele Arsenie, pe care femeia LE TINE LANGA ICOANE. Le stie aproape pe dinafara, din doasca in doasca, si ne lauda ca umblam prin tara sa cautam urmele Parintelui Boca, desi nu vom putea niciodata sa-l cuprindem asa cum era, oricati oameni ne-ar povesti despre dansul.
Noi il tot pomenim in biserica, pentru ca a facut mult bine si MULTI OAMENI DE AICI II FAC PARASTASE la mormant. PARCA AVEA DUH CERESC. Oamenii umpleau biserica, chiar daca nu puteau vorbi cu parintele. Era ceva la el care te atragea si te facea sa fii mai cucernic. Sunt bucuroasa ca am ajuns sa-l cunosc pe Parintele. Stiu ca n-a fost un om ca toti oamenii. Eu am avut norocul sa ma ajute in viata asta. De aceea am sa-l pomenesc in rugaciuni cat voi trai”. [Maria Labar din Sinca Veche. – n. 1924. ]

formula-as.ro/2008/839
Am trecut si pe la Lucia Chima, despre care stie toata lumea ca face cele mai multe parastase pentru Parintele Arsenie. Am cautat-o ca sa intelegem mai bine de ce se intampla asa. Ne-a lamurit din cateva vorbe: “MULTA LUME FACE PARASTASE pentru Parintele Arsenie, care i-a ajutat pe cei care l-au cautat, cat a fost in viata, si-i ajuta si pe cei care-l pomenesc dupa moarte. DUPA ASTA SE POATE CUNOASTE UN SFANT, PENTRU CA ADUNA LUME IN JURUL LUI. In familia mea, mama, bunicii, toti stiau de Parintele si se duceau la slujbele lui, la Sambata. A fost ca o mostenire de neam acest lucru.

formula-as.ro/2008/839

De-abia am ajuns acolo. Era plina biserica de oameni si fiecare povestea cum l-a ajutat Parintele. Iti spun drept ca mie mi-a si fost frica de cate am auzit atunci, acolo, in biserica. Mie mi-a fost frica si sa il intreb ceva, ca vedeam ca stie tot ce ai in cap. M-am bucurat doar ca l-am vazut

. M-a cuprins asa, ca o liniste mare. Era frumusel parintele, subtirel la fata, cu ochi albastri. Inalt, subtire si drept, iar cand a ajuns mai batran, a fost mai bine facut, mai implinit

. Ultima data cand l-am vazut avea peste saptezeci de ani. [Balea Ana Paler din Lisa]

formula-as.ro/2008/839

DE MULTE ORI NE-A SPUS CA DACA VA PLECA DINTRE NOI, NE VA PUTEA AJUTA MAI MULT DIN CERURI, pentru ca va fi liber, nu va mai fi urmarit

. Atunci CAND AM VREUN NECAZ, EU IL STRIG PE PARINTELE SI SIMT CA DANSUL MA AJUTA. Daca sunt pe camp, acasa, daca am mult de lucru, daca am vreun necaz ori suparare, MA ROG LA PARINTELE SI IL SIMT LANGA MINE, simt ca am putere sa le duc la capat pe toate. Am fost si la Prislop, unde este ingropat. [Maria Calin, din Lisa]

formula-as.ro/2008/839

In anul 1986, afland ca in Saptamana Patimilor parintele Arsenie se afla la Draganescu, am luat-o pe fiica mea si pe nasa copiilor si am plecat sa-l vedem pe parintele. A trebuit sa mergem vreo 3 km pe jos, ca era un pod stricat si autobuzul nu putea sa treaca. Am ajuns la biserica pe la ora 11 dimineata, in joia mare. Era lume foarte multa, biserica plina. SE FACEAU LISTE, IN ORDINEA SOSIRII, asa se intra la parintele Arsenie, care era in sacristie, si statea cu fiecare credincios cate un minut. NOI AM FOST TRECUTE CU NR. 186, 187, 188. Dar cand ajungea omul in fata parintelui, era imposibil sa stea numai un minut.
La CATEVA ZILE DUPA MOARTEA MITROPOLITULUI ANTONIE PLAMADEALA, in vis am auzit un cor de ingeri care cantau inaltator. M-am intrebat cine canta, unde canta? O voce mi-a raspuns

: “E un alai de ingeri care il insotesc pe mitropolitul Antonie”. Eu am fost mirata: “Pe Antonie?”. “DA, E SUB OCROTIREA PARINTELUI ARSENIE”, MI-A RASPUNS VOCEA, “si au venit sa-l ia”

. [I.R. – Brasov ]  http://www.formula-as.ro/2008/815/spiritualitate-39/amintiri-despre-parintele-arsenie-boca-9485
In ultimii ani ai regimului Ceausescu, celor din conducere le era foarte teama de parintele Arsenie. Era tinut in satul Draganescu de langa Bucuresti, iar intrarile in sat erau pazite zi si noapte de securisti. CINE ERA PRINS CA VENEA SA-L VADA PE PARINTE, ERA PUS LA MUNCA FORTATA TIMP O SAPTAMANA – DOUA. Oamenii apropiati, ca sa poata sa-l vada, aveau parole speciale, prin telefon, si veneau deghizati in lucratori agricoli sau mecanizatori. Taranii din Ardeal care veneau sa-l vada ERAU OPRITI SI PUSI LA MUNCA SILNICA; la fel si cei in haine de oraseni si care aveau provizii la ei.

formula-as.ro/1999/372

[rep. Ilie Tudor]

la Manastirea Schitul Maicilor din Bucuresti

. Era in “67

. […] . In Tara Fagarasului, se incetatenise obiceiul ca, INAINTE DE A-SI INTEMEIA O FAMILIE, PREOTII TINERI SA TREACA PE LA PARINTELE ARSENIE. Fiindca intentionam sa ma logodesc, AM FOST SI EU CU VIITOAREA MEA SOTIE LA EL, pentru a ne binecuvanta si a ne da sfaturi. [Preot Nicolae Baboia (Porumbacu de Sus – Brasov)]

formula-as.ro/1999/389

In 1949, dupa cea dintai arestare a parintelui, s-a aratat primul mare semn dumnezeiesc. Lumea vorbea ca intr-o noapte, cucernicul monah fusese scos din celula unde se afla in arestul Securitatii de la Hateg, de DOI MILITIENI BRUTALI. AMANDOI IL APUCASERA DE SUBSUORI, LUANDU-L PE SUS, in timp ce il insultau si il batjocoreau. SATRAPII INSISI AU POVESTIT PESTE ANI cum parintele, inca buimac de somn, le-a iertat nelegiuirea, dar atat mana dreapta a unuia, cat si mana stanga a celuilalt, adica exact cele care l-au atins, s-au uscat in scurt timp… CEI DOI AU RAMAS INFIRMI PE VIATA SI TRAIESC PANA IN ZIUA DE AZI. De atunci, s-a spus ca minunile parintelui Arsenie Boca se savarseau prin foc si CINE INDRAZNEA SA IL ATINGA CU DUSMANIE VA FI ARS DE PARA FOCULUI DUMNEZEIESC!
DADEA IN VILEAG relele oamenilor, de fata cu toata lumea, CA SA SE RUSINEZE fiecare, ca la Judecata de Apoi. UNII ISI PIERDEAU curajul, infricosati de ceea ce stiau ca facusera, si IESEAU DIN RAND, PARASIND BISERICA inainte de a ajunge pana in fata parintelui. Acei <<DEZERTORI>>, CUM II NUMEA EL, NU PUTEAU SUPORTA sa fie tintuiti drept in inima.
DEPUN MARTURIE ORICAND: LUMEA SE UITA LA PARINTELE ARSENIE CA LA UN APOSTOL. Unii vorbeau in soapta, numindu-l chiar asa – <<SFANTUL>>, <<APOSTOLUL>>… Eu insami l-am considerat asa, desi ne certa amarnic pentru astfel de vorbe. […] Incremeneam cu totii, nevenindu-ne sa credem ca PARINTELE NE <<AUZISE>> gandurile. N-am cunoscut niciodata in viata pe cineva aidoma lui, cu toate ca am trecut si pe la parintele Cleopa, si pe la parintele Argatu, SI PE LA MAICA VERONICA…” Dar experienta mistica traita de Lucia Chima in prezenta marelui duhovnic ortodox abia incepea!”
<<Tine-te de un singur doctor, primul, asta e mai bun, si nu mai lua atatea medicamente. Mergi doar la bai termale. Tu ai avut o raceala la sapte ani, dar o sa treaca totul. De-abia te-ai cununat, asa ca fii increzatoare

. PESTE PATRU SAU CINCI ANI AI SA NASTI O FETITA BLONDA, de toata frumusetea, care iti va aduce multe bucurii in viata. ACUM, DA-MI PLICUL DIN GEANTA

. Numai banii astia ii primesc pe ziua de azi, pentru pomelnicul pe care mi l-ai adus de la consateanca ta, fiindca SUNT TRIMISI CU MARE CREDINTA SI NEFERICIRE>>. “In acea clipa am inceput sa plang. Tremuram din tot trupul. Intr-adevar, aveam la mine un plic cu o hartie de 100 de lei si un pomelnic, de la NASTUCA MUSINA, O FATA FOARTE AMARATA DE LA NOI DIN SAT. ERA HANDICAPATA, VORBEA GANGAV, SE COCOSASE si parea imbatranita inainte de vreme, de aceea noi ii si spuneam <<Tuca Babii>>.[…] <<Astia sunt banii vaduvei sarace din Scriptura! Suta asta de lei este mai pretioasa decat un munte de aur. Asa se dovedeste credinta

! Du-te si SPUNE-I CA PE LUMEA ASTA ESTE CEA MAI AMARATA FIINTA, FIINDCA O MAI ASTEAPTA SI ALTE NENOROCIRI, DAR PE LUMEA CEALALTA II PROMIT CA VA FI DESFATATA DE FERICIRE. ACOLO SE VA INTALNI CU MINE, DUPA CUM TANJESTE ASTAZI!>>”

. Lucia Chima s-a intors la Sinca Noua coplesita de aceasta prima intalnire cu parintele Arsenie Boca. “PARCA ERAM FERMECATA. Timpul trecea, dar eu nu ma puteam desface de amintirea lui.” PESTE TREI ANI, avea sa faca un nou pelerinaj, reintalnindu-se cu marele duhovnic. SEMNELE PROROCIRILOR SALE SE IMPLINISERA. “TUCA BABII” FUSESE OMORATA DE UN HOT, INTR-O NOAPTE, IAR LUCIA CHIMA NASCUSE O FETITA BLONDA, frumoasa ca un inger. “Am plans in fata parintelui cand l-am revazut, caci el imi cunoscuse indoiala! Abia la a doua intalnire am simtit ca ma primise cu adevarat in turma fiilor sai duhovnicesti. Chiar si astazi circula vorba printre oameni ca parintele tinea minte absolut toate numele crestinilor carora le-a dat binecuvantarea. LA JUDECATA DE APOI II VA LUA SUB ARIPA SA OCROTITOARE PE TOTI ACEIA CARE AU CREZUT CU ADEVARAT IN PUTEREA LUI…” [Lucia Chima din Sinca Veche, n. 1960]

formula-as.ro/2000/437

TOCMAI SE INTORSESE DINTR-UN PELERINAJ LA MORMANTUL parintelui si se simtea istovita, pana aproape de capatul puterilor

. IN ACEEASI NOAPTE, PARINTELE ARSENIE I S-A ARATAT IN VIS SI I-A SPUS

: <<Prislopul si mormantul meu sunt departe de tine. TU MA POTI GASI ORICAND AI NEVOIE DE MINE IN BISERICUTA DE LEMN de langa casa ta, chiar in stanga altarului, la strana. Este un loc ales, ce a gazduit o mare traire duhovniceasca. Sa ingrijesti biserica, sa o imbraci, sa o impodobesti, dupa puterile tale, caci face parte din mantuirea sufletului tau…>>. […] In singuratatea linistita a acelui loc, de unde se vede toata valea paraului Sinca, ea se intalneste cu sufletul parintelui si isi aminteste de fiecare data VORBELE PE CARE I LE-A SPUS LA ULTIMA LOR INTALNIRE

: <<UN SFANT SE CUNOASTE ABIA DUPA TRECEREA TIMPULUI. Cu cat se adauga mai multi ani dupa mutarea sa pe lumea cealalta si cu cat este mai indepartata amintirea lui pe lumea aceasta, cu atat VA VENI LUMEA SPRE EL MAI MULT, DACA A FOST CU ADEVARAT UN SLUJITOR AL LUI DUMNEZEU>>

.[Lucia Chima din Sinca Veche, n. 1960]

formula-as.ro/2000/437

Era un om pe care-l chema Ionel, care a ajutat cu multi bani manastirea de la Prislop, si odata parintele i-a spus sa ramana cateva zile la manastire, ca sa aiba mai multa vreme sa povesteasca cu el. S-a invoit Ionel, numai dupa ce parintele l-a asigurat ca va da el un telefon acasa, ca sa nu fie speriata mama lui de intarziere. A doua zi, Ionel l-a ajutat pe parintele la gard si, la un moment dat, parintele a plecat, spunand ca merge la telefon. S-a intors dupa o jumatate de ora, i-a spus lui Ionel ca a vorbit cu mama lui si ca a anuntat-o ca se va intoarce tocmai joi. Problema era ca la manastire nu era nici electricitate, daramite telefon, si ca erau kilometri multi pana in primul sat… Cand a ajuns acasa, Ionel a fost surprins cand mama lui i-a spus

: <<Acuma l-am vazut si eu pe parintele tau. Luni, asa, cam pe la zece-unsprezece, mi-a venit asa un somn, m-am culcat si am vazut un om imbracat in haine albe, care mi-a spus sa stau linistita, ca tu esti in loc bun si ca vii acasa numai joi>>

. Cu alte cuvinte, parintele putea sa vorbeasca cu oamenii aflati la mare distanta de el. [Aurica Tinca din Izvorul Muresului]

formula-as.ro/2001/494

1987 :

De multa vreme gandul nu-mi statea decat la calugarie si totusi simteam cumva ca n-a sosit inca vremea, aveam nevoie de o incuviintare sau mai bine zis de o sentinta. Parintele era tot la Draganescu, aproape terminase de pictat biserica satului

, VENISE ENORM DE MULTA LUME

si nu puteai sta de vorba cu el decat cel mult doua-trei minute. […][Parintele Dumitru din Cisnadie, n. 1962]

formula-as.ro/2002/523

12654598_1218429411519262_2344607561191025598_n

Leave a Reply

